Ζεστές λύσεις για το κρύο PDF  | Εκτύπωση |  E-mail
Runner's Training

 iStock 000018768361Small

13/12/15

Το τρέξιμο δεν είναι μόνο για το καλοκαίρι ή για τις ευωδιαστές ανοιξιάτικες ημέρες, αλλά και για το χειμωνιάτικο κρύο. Ιδιαίτερα αν είστε από εκείνους που δεν συμβιβάζονται εύκολα με τα «τερτίπια» του καιρού, διαβάστε προσεκτικά τις έξυπνες οδηγίες που σας δίνουν έμπειροι δρομείς και αντιμετωπίστε αποτελεσματικά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες του χειμώνα. 

Eπιμέλεια: Ανδρέας Καλογερόπουλος

Ελέγξτε αν θα βρέξει

Ντυθείτε σύμφωνα με την τρέχουσα θερμοκρασία όμως λάβετε υπόψη σας ότι με την προπόνηση θα ζεσταθείτε, επομένως θα πρέπει να προσαρμόσετε ανάλογα το ντύσιμό σας», λέει η Κάρμελ Σκέιλς από το Φέρχαμ. «Μην επηρεαστείτε από τα μετεωρολογικά δελτία των ειδήσεων και ματαιώσετε το τρέξιμό σας. Εκτιμήστε τις καιρικές συνθήκες και συμβουλευτείτε αν είναι δυνατό την ωριαία πρόγνωση του καιρού στο διαδίκτυο που γίνεται με βάση τις δορυφορικές εικόνες της περιοχής σας. Για παράδειγμα, αντί για την πρωινή βροχόπτωση που ακούσατε ότι θα έχει, θα διαπιστώσετε ότι στην πραγματικότητα δεν προβλέπεται βροχή μεταξύ 5 και 7 π.μ. Οπότε σε αυτό το διάστημα δεν θα έχετε πρόβλημα. Με τον ίδιο τρόπο, αν δείτε ότι οι καιρικές συνθήκες αναμένεται να επιδεινωθούν, μπορείτε να προετοιμαστείτε φορώντας τα κατάλληλα ρούχα».

Επενδύστε στα γάντια-χούφτες 

«΄Ένα πρόβλημα που έχω όταν κάνει κρύο, από το οποίο υποφέρουν και πολλοί άλλοι (ειδικά γυναίκες) είναι το σύνδρομο Ρενό: πολύ κρύα χέρια και ιδιαίτερα τα δάχτυλα. Ο πόνος είναι βασανιστικός», λέει η Κάρεν Χάνκοκ από τον μεγαλύτερο όμιλο δρομέων της Βρετανίας Serpentine Club. «Αυτό που πραγματικά μου “έλυσε” τα χέρια είναι ένα ζευγάρι μεγάλα ροζ γάντια του σκι χωρίς ξεχωριστά δάχτυλα. Μάλιστα όλοι με ξέρουν στον όμιλο χάρη σ’ αυτά. Τα γάντια-χούφτες αντίθετα από τα κοινά γάντια, συγκεντρώνουν τη θερμότητα όλων των δαχτύλων και έχουν ενισχυμένη επένδυση. Μπορώ να τα βγάλω εύκολα, τις σπάνιες φορές που θα ζεσταθώ υπερβολικά, και έχουν μακριά πλεχτά περικάρπια, με αποτέλεσμα οι καρποί να παραμένουν ζεστοί. Τα προτείνω ανεπιφύλακτα για τις μεγάλες διαδρομές, στους πιο κρύους μήνες του χειμώνα».

Μετριάστε την παγωνιά

«Μόνο που ξέρω ότι με περιμένει ένα ζεστό καλωσόρισμα επιστρέφοντας στο σπίτι, μου είναι αρκετό για να βγω οποιαδήποτε στιγμή για τρέξιμο», λέει η Λέσλι Φόστερ από τον όμιλο δρομέων Sunderland Strollers. «Πριν το τρέξιμο, γεμίζω μια ζεστή φιάλη με ζεματιστό νερό και την τυλίγω με μια πετσέτα. Επιστρέφοντας, γδύνομαι και πατάω πάνω στη φιάλη για να ζεσταθώ από κάτω προς τα πάνω. Ακόμη, μετά από μια παγωμένη διαδρομή, το τελευταίο πράγμα που θα ήθελα να κάνω, είναι να είμαι αναγκασμένη να ετοιμάσω φαγητό. Γι’ αυτό προνοώ και βάζω στη φωτιά, σε πολύ αργό ψήσιμο, είτε ένα χυλό δημητριακών, είτε κιμά με ντάμπλινγκ* (ανάλογα με την ώρα της ημέρας). Όταν επιστρέφω, το φαΐ είναι έτοιμο. Άποψή μου είναι ότι καλύτερα να τρώει κανείς πρώτα ένα ζεστό γεύμα και μετά να κάνει ζεστό ντους ή μπάνιο, ώστε να ζεσταίνεται το σώμα από μέσα προς τα έξω.

Αφήστε τα σορτσάκια στο σπίτι

«Οι μύες και οι σύνδεσμοι σφίγγουν χαρακτηριστικά αμέσως μετά το τρέξιμο στο κρύο», λέει ο Ματ Τέιλορ από το Λονδίνο. «Φοράω ένα σφιχτό ελαστικό κολάν, που με κρατά ζεστό όχι μόνο στη διάρκεια των προπονήσεων στο τσουχτερό κρύο αλλά και μετά. Με βοηθά ακόμη στην αποθεραπεία, επειδή απομακρύνει και το παραμικρό υπόλειμμα γαλακτικού οξέος που τυχόν έχει παραμείνει στους μύες μου. Αν ο καιρός είναι βροχερός, καλό είναι να έχετε ένα δεύτερο κολάν να σας περιμένει ζεστό πάνω στη θερμάστρα. Άλλο εξάρτημα ζωτικής σημασίας είναι το εφαρμοστό αντιανεμικό γιλέκο, που μου παρέχει ελευθερία κινήσεων και κρατά τον κορμό μου ζεστό. Στην πλάτη, έχω βάλει κομμάτια αντανακλαστικού υλικού για επιπλέον ασφάλεια».

Κάντε στάση ανεφοδιασμού

 «Επικρατεί η αντίληψη ότι λόγω κρύου, ο οργανισμός δεν χρειάζεται τόσα πολλά υγρά. Όμως εγώ νομίζω ότι ιδρώνω ακόμη περισσότερο με τα επιπλέον ρούχα που φοράω», λέει ο Μάικλ Μόρις από τον αθλητικό όμιλο Morpeth Harriers. «Το τελευταίο πράγμα που θα ήθελα να πιω όταν η θερμοκρασία πέφτει, είναι ένα κρύο ποτό. Ψηφίζω ένα ζεστό χυμό Ριμπένα πριν και μετά το τρέξιμο. Όταν προπονούμαι έξω, αφήνω ένα γεμάτο φλασκί στη μέση της διαδρομής, ή στο αυτοκίνητό μου αν κάνω κυκλικό τρέξιμο, και είναι σαν μια πρόχειρη στάση ανεφοδιασμού γεμάτη θαλπωρή».

Κάντε την προσωπική σας έρευνα

«Σημειώστε την υψομετρική αλλαγή της διαδρομής που τρέχετε. Καθώς ανεβαίνετε, όχι μόνο πέφτει κατακόρυφα η θερμοκρασία, αλλά αντιμετωπίζετε κι ένα άλλο πρόβλημα ακόμα πιο επικίνδυνο: βρίσκεστε εκτεθειμένοι στον άνεμο», λέει ο Κρις Φλέτσερ από τον όμιλο δρομέων Serpentine Club. «Γι’ αυτό, κάντε την προσωπική έρευνα και ντυθείτε κατάλληλα. Έτρεξα στον ορεινό αγώνα Edale Skyline Fell. Η θερμοκρασία στο κάτω μέρος της διαδρομής ήταν 0ο Κελσίου.Κορόιδευα τους δρομείς με τις κουκούλες και τα γυαλιά του σκι. Στην κορυφή όμως, με θερμοκρασία -10ο Κελσίου, ήταν αυτοί που με κορόιδευαν…»

Κρατήστε τα, προστατευμένα

«Δεν είναι μόνο τα δάχτυλα που δεν τα νιώθετε από το κρύο», προειδοποιεί ο Ντένις Μάρφι από τον όμιλο τρεξίματος του Κάρντιφ Les Croupiers Running Club. «Μου έχει τύχει παλιότερα να τρέξω στο κρύο χωρίς το κατάλληλο «περιτύλιγμα» στην ευαίσθητη περιοχή, με αποτέλεσμα να πάθω σοβαρά κρυοπαγήματα. Οι άντρες δρομείς θα πρέπει να αποφεύγουν τα εσώρουχα που επιτρέπουν την κυκλοφορία του αέρα. Προτιμώ τα εφαρμοστά μακριά σώβρακα από τα φαρδιά μποξεράκια. Για περισσότερη ζέστη, φορέστε ένα ζευγάρι μάλλινες κάλτσες μέχρι το γόνατο».

Προστατέψτε το δέρμα σας

«Το δέρμα βάλλεται από το κρύο όσο κι από τον ήλιο. Αν τώρα υπάρχει συνδυασμός και των δύο, κρύο και ήλιος, τα πράγματα αγριεύουν», λέει η Πάολα Κόουτ από τον όμιλο δρομέων Clapham Runners. «Το κρύο ξεραίνει πραγματικά το δέρμα και το κάνει πιο τρωτό και γηρασμένο. Ευτυχώς στις μέρες μας δεν είναι μόνο οι γυναίκες που νοιάζονται για τις ρυτίδες! Αυτό που κυρίως πλήττεται είναι το λεπτό δέρμα γύρω από τα μάτια. Γι’ αυτό βάζω πριν από το τρέξιμο μια καλή ενυδατική κρέμα. Για τα χέρια σας, χρησιμοποιήστε μια πιο ενισχυμένη κρέμα.

Προσέξτε ιδιαιτέρως

«Είναι τέλεια να τρέχεις με φίλους, αλλά στις πολύ πρωινές διαδρομές, αυτό δεν είναι πάντα εφικτό. Το μοναχικό τρέξιμο στο σκοτάδι, ειδικά για τις γυναίκες, μπορεί να κρύβει κινδύνους», λέει η Σούζαν Κούιν, από το Κόλτσεστερ. «Σ’ αυτές τις διαδρομές δεν υπερβαίνω ποτέ τα 8 χλμ. και αφήνω πάντα πίσω μου λεπτομερειακό σημείωμα με τη διαδρομή που θα ακολουθήσω και την ώρα εκκίνησης. Έχω πάντα μαζί μου κινητό τηλέφωνο και νομίζω πώς είναι έξυπνη ιδέα να έχετε μαζί σας μια τηλεφωνική κάρτα, για να τηλεφωνήσετε από θάλαμο σε περίπτωση που δεν δουλέψει το κινητό σας. Αγνοήστε τα πειράγματα, να τρέχετε αντίθετα από τη ροή των αυτοκινήτων και πάντα σε καλοφωτισμένους δρόμους με αρκετή κίνηση. Νιώθω πιο ήρεμη όταν τρέχω με το σκύλο μου, αν και σε περίπτωση προβλήματος δεν θα μπορούσε να με υπερασπιστεί. Αυτό όμως το γνωρίζω μόνο εγώ και κανένας άλλος!»

Dromeasclub.gr