Τρέξιμο ή ποδήλατο; PDF  | Εκτύπωση |  E-mail
Fitness Training

Treximo  η podilato

16/5/16

Τρέξιμο ή ποδήλατο; Ποιό είναι πιο αποτελεσματικό; Ποιό θα με βοηθήσει να χάσω ευκολότερα βάρος και να βελτιώσω τη φυσική μου κατάσταση; Στο τρέξιμο ή στο ποδήλατο τραυματίζεσαι πιο εύκολα; Τελικά ποιο να επιλέξω; 

Toυ Ανδρέα Καλογερόπουλου

Δύο δημοφιλή αεροβικά αθλήματα

Το τρέξιμο και το ποδήλατο είναι δύο από τα δημοφιλέστερα αεροβικά αθλήματα, που συμβάλλουν με τον καλύτερο τρόπο στην βελτίωση της αντοχής και ιδιαίτερα του καρδιαγγειακού συστήματος. Παράλληλα, ως αεροβικά αθλήματα είναι απολύτως συμβατά μεταξύ τους, λειτουργώντας συμπληρωματικά ως προς τα οφέλη που προσφέρουν στον αθλούμενο.

Το τρέξιμο γενικότερα είναι πιο προσιτό για τον αρχάριο, αφού δεν χρειάζεται παρά ένα ζευγάρι κατάλληλα αθλητικά παπούτσια, τουλάχιστον σε αρχικό επίπεδο. Η ποδηλασία αντίστοιχα, απαιτεί τουλάχιστον τα βασικά που είναι το ποδήλατο και το κράνος,  ενώ τα υπόλοιπα αξεσουάρ εξαρτώνται από τις προτιμήσεις, αλλά από και τις ανάγκες που προκύπτουν στην πορεία. Γενικά το τρέξιμο θα λέγαμε ότι είναι πιο προσιτό για κάποιον πολυάσχολο στην καθημερινή ρουτίνα, ενώ όσον αφορά το ποδήλατο εξαρτάται από τις συνθήκες που ζείτε. Αν κάνετε MTB θα πρέπει να βρείτε τον κατάλληλο χώρο, εκτός κι αν ποδηλατείτε στην πόλη, οπότε δεν θα δυσκολευτείτε ιδιαίτερα.

 Το τρέξιμο

Αν και αερόβια αθλήματα, συμβατά μεταξύ τους, το τρέξιμο και η ποδηλασία έχουν αρκετές διαφορές, που θα πρέπει να σταθμίσουμε προσεκτικά.

Treximo vs podilato

Για κάποιον που επιθυμεί να βελτιώσει την αντοχή του, να χάσει βάρος και να γυμνάσει το σώμα του αποτελεσματικά, είναι θέμα επιλογής πιο από τα δύο θα διαλέξει. Το καλύτερο θα ήταν να συνδυάσει και τα δύο, αποκομίζοντας τα οφέλη του κάθε αθλήματος και αποφορτίζοντας το σώμα του από τη συνεχή και μονότονη προπόνηση. Πολλοί προπονητές δρομέων συνιστούν την ποδηλασία ως εναλλακτική προπόνηση και αντίστοιχα πολλοί ποδηλάτες βελτιώνουν την καρδιοαναπνευστική τους ικανότητα με το τρέξιμο.

Με το τρέξιμο συνήθως καίμε περισσότερες θερμίδες συγκριτικά με το ποδήλατο, αφού έχουμε συνεχή κίνηση του σώματος επιτυγχάνοντας  μεγαλύτερη και γρηγορότερη απώλεια βάρους.

Παράλληλα όμως στο τρέξιμο έχουμε μια εμβιομηχανική που περιλαμβάνει την επαφή με το έδαφος και τον κραδασμό, πράγμα που επιβαρύνει τις αρθρώσεις, ιδιαίτερα σε όσους έχουν προβλήματα ή είναι υπέρβαροι. Συχνοί τραυματισμοί στο τρέξιμο εντοπίζονται στον αχίλλειο τένοντα, στο γόνατο, στον δικέφαλο κλπ. Για να αποφύγουμε αυτά τα προβλήματα και να καθυστερήσουμε παράλληλα την εμφάνιση εκφυλιστικών παθήσεων που οφείλονται στην εμβιομηχανική του τρεξίματος, θα πρέπει να αποφεύγουμε να τρέχουμε σε σκληρές επιφάνειες (πλακάκια, τσιμέντο, άσφαλτος) και να προτιμούμε μαλακές επιφάνειες όπως είναι το χώμα και το χορτάρι. Παράλληλα, θα πρέπει να προσέξουμε τα υποδήματά μας τα οποία θα πρέπει να εφαρμόζουν καλά στα πόδια μας και να αντικαθίστανται όταν φθαρούν και δεν έχουν πια τη δυνατότητα απόσβεσης των κραδασμών.

Τέλος θα πρέπει να μην παραλείπουμε το ζέσταμα πριν από την προπόνηση που προετοιμάζει τους μυς για το έργο που θα εκτελέσουν και τις διατάσεις μετά την προπόνηση που αυξάνουν την ελαστικότητα και την ευλυγισία των μυών.

 Το ποδήλατο

Αντίθετα με το τρέξιμο, το  ποδήλατο ανήκει στα αθλήματα μετατόπισης με βοήθεια (Γρηγόρης Παπανίκος PhD –Αθλητισμός) όπου το βάρος του σώματος πέφτει στη σέλα με αποτέλεσμα πιο ξεκούραστη μετακίνηση, χωρίς κραδασμό και επαφή με το έδαφος.

Στην ποδηλασία, οι πιο συχνοί τραυματισμοί εντοπίζονται στο γόνατο και πολλές φορές προέρχονται από λάθος ρύθμιση της σέλας ή από ακατάλληλο ποδήλατο σε σχέση με τις διαστάσεις του ποδηλάτη. Υπάρχουν όμως και τραυματισμοί, ορισμένες φορές σοβαροί,  από πτώσεις ή από την κίνηση στην κυκλοφορία. Χαρακτηριστικό του ποδηλάτου είναι η επίτευξη υψηλών ταχυτήτων γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη να είναι κανείς ιδιαίτερα προσεκτικός είτε κινείται εκτός δρόμου, είτε μέσα στην κυκλοφορία.

Και το τρέξιμο και το ποδήλατο δυναμώνουν τα πόδια, όμως το ποδήλατο ιδιαίτερα στην ανηφόρα δυναμώνει πιο πολύ τους γλουτούς και τους τετρακέφαλους και προσφέρεται ως εναλλακτική προπόνηση δύναμης.

Όπως και στο τρέξιμο, στην ποδηλασία είναι απαραίτητη η προθέρμανση και η αποθεραπεία με διατάσεις που αυξάνουν την ευλυγισία και μειώνουν τις πιθανότητες τραυματισμού των μυών.

 Συμπέρασμα

Αν δεν μπορείτε συνδυάσετε και τα δύο, όποιο άθλημα κι αν διαλέξετε θα σας ωφελήσει. Το κάθε ένα έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του, που δεν αφορούν μόνο εργοφυσιολογικούς παράγοντες, αλλά και πρακτικά ζητήματα που είναι θέμα τρόπου ζωής και επιλογής και άπτονται της καθημερινότητας.

Το τρέξιμο «δένει» πιο εύκολα με την καθημερινότητα και αποτελεί έναν ενδεδειγμένο και απλό τρόπο άσκησης, τουλάχιστον σε επίπεδο fitness.

Το ποδήλατο, είναι πιο ξεκούραστο, έχει τη δική του φιλοσοφία και φυσικά φανατικούς φίλους που αυξάνονται συνεχώς και στη χώρα μας.

Ποιό θα επιλέξετε; Η απόφαση είναι δική σας!

Timbertrail.gr