Η τέλεια αεροβική με σκι αντοχής PDF  | Εκτύπωση |  E-mail
MOUNTAIN FUN
 Ski Antoxis - Parnassos 1
15/12/15

Το σκι αντοχής, αποτελεί αγώνισμα της χιονοδρομίας που είναι γνωστό διεθνώς με τον όρο cross country skiing (XC skiing). Η προέλευσή του είναι Σκανδιναβική και επινοήθηκε ως μέσο μεταφοράς στις χιονισμένες εκτάσεις του βορρά. Ο πρώτος αγώνας Σκι Αντοχής έγινε το 1843 στην πόλη Tromsoe της Νορβηγίας και η πρώτη σχολή σκι το 1881 στο Telemark της ίδιας χώρας. Στην πόλη αυτή το 1825 γεννήθηκε ο Sodre Nordhem ο άνθρωπος που αργότερα ανέλυσε και βελτίωσε επιστημονικά το σκι Aντοχής.

Του Ανδρέα Καλογερόπουλου

 

Το σκι αντοχής που συχνά αναφέρεται και ως lang lauf από τις Γερμανικές λέξεις lang (αγγλ. long=μακρύς) και lauf (αγγλ. Run=τρέξιμο) κατατάσσεται στην κατηγορία Nordic, μαζί με τον Δίαθλο (Biathlon), το Άλμα (Ski jumping) και το Βόρειο Σύνθετο (Nordic combined) και αποτελεί ένα από τα αθλήματα των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων από το 1924  με πρώτο νικητή τον Νορβηγό Thorleif Haug. Ο πρώτος Έλληνας αθλητής του σκι αντοχής που συμμετείχε σε Ολυμπιακούς Αγώνες ήταν ο Δημήτριος Ανδρεάδης από τη Βέροια το 1968 στη Grenoble της Γαλλίας.  Από εκείνη τη χρονιά και κυρίως από το 1980 κι έπειτα οι Έλληνες αθλητές συμμετέχουν στις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις.

Η καλύτερη αεροβική άσκηση

Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς της φυσιολογίας, το σκι αντοχής αποτελεί την καλύτερη αεροβική άσκηση καθώς γυμνάζει όλο το σώμα, χωρίς κραδασμό. Παράλληλα αποτελεί  έναν εξαιρετικό τρόπο για την καύση λίπους και την εκγύμναση του καρδιοαναπνευστικού συστήματος. Σύμφωνα με έρευνες, τα υψηλότερα ποσοστά VΟ2 max (μέγιστη ικανότητα πρόσληψης οξυγόνου) έχουν παρατηρηθεί σε σκιερ αντοχής και συγκεκριμένα σε δύο Νορβηγούς τον Espen Harald Bjerke και τον Bjørn Dæhlie με τιμές 96.0 (ml/min/kg) όταν το αντίστοιχο νούμερο για το μέσο άνθρωπο είναι 45.0…

Ski Antoxis - Parnassos 1

To σκι αντοχής είναι απόλυτα συμβατό με τα αθλήματα αντοχής όπως το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων και η ποδηλασία. Διεθνώς, ένας μεγάλος αριθμός δρομέων και ποδηλατών εντάσσουν το σκι αντοχής στην προπόνησή τους ως cross training άσκηση. Ένας καλός αθλητής μπορεί να κάνει σκι επί ώρες χωρίς να καταπονεί τις αρθρώσεις του με κραδασμούς.

Εξοπλισμός

Ο βασικός εξοπλισμός αποτελείται από τα σκι, τις μπότες και τα μπαστούνια (μπατόν). Τα μέσα μεγέθη των σκι είναι περίπου 2 μέτρα σε μήκος και 5 εκ. σε πλάτος. Οι δέστρες κουμπώνουν με το μπροστινό μέρος της μπότας και αφήνουν ελεύθερη την κίνηση της φτέρνας γεγονός που ευνοεί την προωθητική κίνηση του χιονοδρόμου.

Η ενδυμασία του σκιέρ αντοχής μοιάζει με αυτή του ποδηλάτη και αποτελείται από συνθετικά και διαπνέοντα υλικά που αποβάλουν τον ιδρώτα και συνήθως είναι εφαρμοστά (κολάν, μπλουζάκι, σκούφος, γάντια).  Το σκι αντοχής στην Ελλάδα δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο και επομένως δεν είναι εύκολο να βρει κανείς εξοπλισμό σε ποικιλία, αφού δεν υπάρχει η ανάλογη ζήτηση. Το κόστος του εξοπλισμού (σκι, μπότες, μπατόν, δέστρες, ενδυμασία) κυμαίνεται στα 300€+ και φτάνει αρκετά υψηλότερα ανάλογα με τις απαιτήσεις. Αν θέλετε να αγοράσετε εξοπλισμό ρωτήστε στα ειδικά καταστήματα πώλησης ειδών σκι αν μπορούν να κάνουν ειδική παραγγελία. Διαφορετικά ψάξτε το μόνοι σας μέσω Internet. Βασικό βέβαια είναι να ξέρετε τι θέλετε και για να αποφύγετε τις αστοχίες περιγράψτε με σαφήνεια στον πωλητή αυτό που ζητάτε.

Αν είστε δρομείς ή ποδηλάτες ίσως γλυτώσετε τα έξοδα του ρουχισμού (τουλάχιστον στην αρχή), αφού τα διαπνέοντα υλικά των αθλητικών ρούχων για τρέξιμο ή ποδήλατο καλύπτουν τις ανάγκες σας. Προσθέστε σ’ αυτά ένα σκούφο, ένα ζευγάρι γάντια και κι ένα αντιανεμικό και είστε έτοιμοι. Να έχετε υπόψη σας ότι στο άθλημα αυτό ιδρώνετε πολύ, επομένως δεν είναι ανάγκη να ντυθείτε σαν «αστακοί» γιατί θα ζεσταθείτε σύντομα και όλος ο επιπλέον εξοπλισμός θα είναι απλά περιττός.

cross-country-skier Τεχνικές

Υπάρχουν δύο βασικά στυλ στο σκι αντοχής. Το κλασσικό και το skating. To κλασσικό αντιστοιχεί στο διαγώνιο διασκελισμό. Από το σχετικά ευθύ περπάτημα γίνεται ένας ορμητικός και μεγάλος βηματισμός (και τρέξιμο) με το να λυγίζει και να τεντώνεται αποφασιστικά το ένα πόδι (πόδι ωθήσεως) και με το να γλιστράει στο χιόνι προς το άλλο πόδι (πόδι ολισθήσεως). Η τοποθέτηση του μπαστουνιού μεταξύ της μύτης του ποδιού και της μύτης του σκι του μπροστινού ποδιού βοηθάει ουσιαστικά στην προώθηση.

Το skating style βασίζεται κυρίως στη μετατόπιση του βάρους από το ένα πόδι άλλο. Σε σύνθετα αθλήματα όπως το Δίαθλο και Βόρειο Σύνθετο χρησιμοποιείται μόνο η τεχνική του σκέιτ. 

Γενικά το κλασσικό στυλ είναι πιο εύκολο στην εκμάθηση καθώς αντιστοιχεί στη βασική κίνηση «περπάτημα-τρέξιμο».

Σχετικά αθλήματα

Το σκι αντοχής αποτελεί τη βάση για τη διεξαγωγή άλλων σύνθετων αθλημάτων όπως  το Δίαθλο, το Βόρειο Σύνθετο και το χειμερινό Τρίαθλο, ενώ από το σκι αντοχής προήλθε και το ρόλλερ σκι ένα άθλημα που ξεκίνησε ως βασική μορφή προπόνησης των αθλητών σκι αντοχής τις περιόδους που δεν υπάρχει χιόνι.

Το σκι αντοχής στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα το σκι αντοχής σε αθλητικό/αγωνιστικό επίπεδο υποστηρίζεται από την Ελληνική Ομοσπονδία Χιονοδρομίας (ΕΟΧ) που διοργανώνει και το εθνικό πρωτάθλημα Ανδρών-Εφήβων-Παίδων, Γυναικών-Νεανίδων-Κορασίδων που συμμετέχουν αθλητές και αθλήτριες από το δυναμικό των σωματείων –μελών της ΕΟΧ.

Στο διεθνές στερέωμα η χώρα μας εδώ και χρόνια δίνει το παρόν στους μεγάλους διεθνείς αγώνες όπως οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί, το Παγκόσμιο πρωτάθλημα και οι Βαλκανικοί αγώνες. Με κύριους πρωταγωνιστές τους Μετσοβίτες αθλητές Λευτέρη Φάφαλη, Νίκο Καλοφύρη, Αλέξη Γκούνκο, Δημήτρη Κάππα, η Ελλάδα κέρδισε όχι μόνο συμμετοχές αλλά και διακρίσεις σε διεθνείς αγώνες με αποκορύφωμα τις 4 Ολυμπιακές συμμετοχές του Φάφαλη, τη νίκη στους Βαλκανικούς του Νίκου Καλοφύρη, το Βαλκανικό κύπελλο της Μαρίας Μπούμπα και τις αξιόλογες προσπάθειες  πρωταθλητών όπως ο Γρηγόρης Μοσχοβάκος, ο Γιώργος Νάκας, η Μαρία Ντάνου κ.α.

Που μπορώ να μάθω;

Σε αθλητικό επίπεδο τα φυτώρια ξεκινούν από μικρές ηλικίες. Υπάρχουν τα σωματεία-μέλη της ΕΟΧ (περισσότερες πληροφορίες στην ΕΟΧ/ www.eox.gr όπου μπορείτε να πάρετε πληροφορίες.

Σε επίπεδο τουρισμού-αναψυχής θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποια επίσημη σχολή χιονοδρομίας και να κανονίσετε μαθήματα. Στα μεγάλα χιονοδρομικά (Καλάβρυτα, Παρνασσός κλπ) υπάρχουν σχολές με ειδικευμένους δασκάλους που μπορούν να σας μάθουν σωστά την τεχνική του σκι αντοχής. Γενικά θα χρειαστεί να το παλέψετε και μόνοι σας για να βελτιώνετε την τεχνική σας.      

Οι πίστες στην Ελλάδα

Σε επίπεδο αναψυχής σκι αντοχής μπορεί να κάνει κάποιος όπου υπάρχει αρκετό χιόνι και οι συνθήκες ευνοούν, ακόμα και στην Πάρνηθα. Ο συντάκτης αυτού του άρθρου έχει κάνει σκι αντοχής και μέσα στο χιονισμένο Δασόκτημα Συγγρού στο Μαρούσι! Στην Ελλάδα γενικά υπάρχουν πολλές δυνατότητες για να απολαύσει κανείς αυτό το «οικολογικό» άθλημα που δεν χρειάζεται lift και εγκαταστάσεις παρά μόνο «γερά πνευμόνια» κι αυτό σε τουριστικό επίπεδο δεν είναι απαραίτητο καθώς ακολουθεί κανείς τον δικό του άνετο ρυθμό. Πολλοί άνθρωποι ιδιαίτερα μεγαλύτερης ηλικίας κάνουν εξαιρετικούς περιπάτους με σκι σε χαμηλή ένταση, αποφεύγοντας να τρέχουν. Βεβαίως σε αθλητικό και αγωνιστικό επίπεδο τα πράγματα είναι διαφορετικά και υπάρχουν άλλες απαιτήσεις.

Ορισμένα χιονοδρομικά της χώρας μας, ιδιαίτερα της Βόρειας Ελλάδας που παραδοσιακά αποτελεί φυτώριο αθλητών βορείων αθλημάτων (σκι αντοχής, δίαθλο) διαθέτουν πιστοποιημένες πίστες για επίσημους αγώνες από τη Διεθνή Ομοσπονδία Σκι FIS (International Ski Federation). Τέτοιες πίστες υπάρχουν στο Σέλι, στα 3-5 Πηγάδια, στον Λαϊλιά Σερρών, στις Πολιτσές Μετσόβου και στο Περτούλι Τρικάλων.

Διαδρομές σε εγκαταστάσεις χιονοδρομικών υπάρχουν ακόμα στο Πήλιο, στο Φαλακρό, στα Καλάβρυτα (στον Ξερόκαμπο κάτω από το πάρκινγκ), στη Ζήρια με εκκίνηση από το αθλητικό κέντρο και διαδρομές στο οροπέδιο,  ενώ στον Παρνασσό υπάρχει το Βαρκό (εκτός χιονοδρομικού) όπου παλαιότερα είχαν διοργανωθεί Βαλκανικοί αγώνες. Υπάρχουν δύο σηματοδοτημένες διαδρομές με πράσινα & μπλε βέλη για να θυμίζουν τις παλαιότερες δόξες.

Θερμίδες που καίμε με το cross country skiCross Country ski 
Με το Cross Country Ski καίει κανείς πολύ περισσότερες θερμίδες από όσες καίει κατά την κατάβαση από μια πλαγιά. Αντί για λίφτ που σε ανεβάζουν στο βουνό και την βαρύτητα που σε σπρώχνει προς τα κάτω, το cross country απαιτεί την δική σας σωματική δύναμη.  Ένας μέσος άνθρωπος καίει τουλάχιστον 400-500 kcal/h κάνοντας σκι αντοχής σε αργούς ρυθμούς ενώ διατηρώντας μια μέση ταχύτητα ( περίπου 5-7 μίλια την ώρα) καίει περίπου 500-550 kcal/h.
Κάνοντας σκι αντοχής σε έντονους ρυθμούς καταναλώνει γύρω στις 600 kcal/h, ενώ με τους αγώνες περίπου
900 kcal/h.
Με την συνεχόμενη ενασχόληση με το cross country πάνω σε λόφους και βουνά μπορεί κανείς να κάψει πάνω από 1000 θερμίδες την ώρα.
 
Timbertrail.gr
 

WORLD RACES

Patagonian International Marathon  

PIM 6_for_web

Ο Διεθνής Μαραθώνιος της Παταγονίας είναι ένας αγώνας δρόμου που γίνεται κάθε χρόνο στη Χιλή στην περιοχή του Εθνικού Πάρκου Torres del Paine. Από την πρώτη διοργάνωση το 2012, ο αγώνας συγκέντρωσε χιλιάδες δρομείς ...Περισσότερα

Susitna 100

13071343

Η κοιλάδα Μatanuska-Susitne είναι μια περιοχή στη νότια κεντρική Αλάσκα. Απέχει 56χλμ βόρεια του Anchorage και κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ σε υπερμεγέθη λαχανικά που παρουσιάζονται κάθε χρόνο στην ετήσια έκθεση της πόλης...Περισσότερα 

Baikal Ice Marathon

training to run 1-long

Η λίμνη Βαϊκάλη σχηματίστηκε πριν από 25 περίπου εκατομμύρια χρόνια και αποτελεί έναν από τους παλαιότερους γεωλογικούς σχηματισμούς. Το καλοκαίρι οι ταξιδιώτες απολαμβάνουν μια μοναδική φυσική πανδαισία με το πράσινο φόντο να κυριαρχεί...Περισσότερα