Βασικά χαρακτηριστικά της κούρσας PDF  | Εκτύπωση |  E-mail
Road Cycling
Κυριακή, 16 Νοεμβρίου 2014 23:30

Η ποδηλασία δρόμου είναι ένα συναρπαστικό σπορ που γυμνάζει και ενδυναμώνει το σώμα, ενώ παράλληλα βελτιώνει την αντοχή και την καρδιαγγειακή λειτουργία του ποδηλάτη. Τα ποδήλατα δρόμου έχουν συνήθως ελαφρύ σκελετό, λεία λάστιχα για την μείωση των τριβών και αεροδυναμικό σχήμα ώστε οι αναβάτες να αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες καλύπτοντας μεγάλες αποστάσεις. Ας γνωρίσουμε πιο αναλυτικά την ανατομία τους.  

Επιμέλεια: Ανδρέας Καλογερόπουλος /Τimbertrail.gr

Τροχοί

Ένα ποδήλατο δρόμου έχει συνήθως στενά ελαστικά υψηλής πίεσης με λεία επιφάνεια, που ελαχιστοποιούν τριβές στο οδόστρωμα και παρέχουν την ελάχιστη δυνατή αντίσταση κύλισης. Επειδή τα ελαστικά αυτά επιτρέπουν στον αναβάτη να νιώθει κάθε σαμαράκι και πετρούλα στο δρόμο, δεν καθιστούν απαραίτητα την διαδρομή ως την πιο άνετη, αλλά ούτως ή άλλως δεν είναι αυτός ο στόχος τους.

Σκελετός

Το υλικό που χρησιμοποιείται για τους σκελετούς των ποδηλάτων δρόμου, όπως και των περισσότερων άλλων ποδηλάτων ποικίλει ανάλογα με το κόστος τους. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο ακριβός είναι ο σκελετός, τόσο πιο ελαφρύς θα είναι. Το να έχει κανείς ένα όσο το δυνατόν πιο ελαφρύ ποδήλατο είναι το πιο σημαντικό στοιχείο, στην ανάβαση, ενώ παίζει επίσης ρόλο στις καταβάσεις και στην ποδηλασία σε επίπεδες επιφάνειες. Ένα πιο βαρύ ποδήλατο συνεπάγεται συνήθως κάπως πιο αργούς ρυθμούς για ανταγωνιστικούς αναβάτες, παρόλο που αυτό μπορεί να μην είναι κάτι σημαντικό για εσάς.

road4 ss750 13 h

Τα περισσότερα ποδήλατα για αρχάριους έχουν στις μέρες μας σκελετούς είτε από ατσάλι ("χρώμιο-μολυβδαίνιο") είτε από αλουμίνιο, παρόλο που θα τολμούσα να πω, ότι το αλουμίνιο εξελίσσεται στο κυρίαρχο υλικό για τους σκελετούς των βασικών ποδηλάτων δρόμου. Αναμφισβήτητα δεν υπάρχει κανέναν πρόβλημα με ότι από τα δυο κι’ αν επιλέξει κανείς, αλλά υπάρχουν αντισταθμίσματα.

Για παράδειγμα, προκειμένου το αλουμίνιο να είναι αρκετά σκληρό ώστε να είναι ανθεκτικό σε βάθος χρόνου, ο σκελετός πρέπει να είναι αρκετά άκαμπτος, γεγονός που μπορεί να συνεπάγεται μια ελαφρώς πιο  δύσκολη βόλτα. Το ατσάλι μπορεί να είναι πιο βαρύ, αλλά έχει μεγαλύτερη ευλυγισία με την ίδια βαρύτητα, η οποία μπορεί να απορροφήσει τους κραδασμούς στο δευτερόλεπτο.

Ο καλύτερος τρόπος για να ανακαλύψετε ποιο είναι το καλύτερο για εσάς είναι να δοκιμάσετε διάφορα ποδήλατα και να δείτε αν εντοπίζετε κάποια διαφορά.

Καθώς η τιμή του ποδηλάτου δρόμου αυξάνεται, θα αρχίσετε να παρατηρείτε  εξαρτήματα (όπως το μπροστινό πιρούνι) να μεταβάλλονται από αλουμίνιο σε χάλυβα άνθρακα.

Τέλος ολόκληρος ο σκελετός στα ποδήλατα υψηλότερης τεχνολογίας κατασκευάζεται εξολοκλήρου από ίνες χάλυβα άνθρακα, που είναι πολύ ανθεκτικός αλλά ταυτόχρονα και πολύ ελαφρύς. Οι σκελετοί στα πιο εκλεπτυσμένα και υψηλής απόδοσης ποδήλατα δρόμου κατασκευάζονται από υλικά όπως το τιτάνιο, το οποίο είναι εξαιρετικά δυνατό και ελαφρύ. Λόγω του κόστους αυτών των υλικών, τα ποδήλατα αυτά δεν εμπίπτουν στο οικονομικό εύρος όλων των  δικυκλιστών αλλά σε εκείνο των πιο σοβαρών και ανταγωνιστικών ποδηλατών.

Τιμόνια

Το τιμόνι ενός ποδηλάτου δρόμου εξέρχεται κατευθείαν από τον κορμό του ποδηλάτου και στην συνέχεια διπλώνει προς τα κάτω, επιτρέποντας στους αναβάτες, που επιθυμούν να αναπτύξουν πραγματικά μεγάλες ταχύτητες να γείρουν από πάνω τους εκείνη την στιγμή, προκειμένου να μειώσουν την αντίσταση του ανέμου. Η στάση αυτή είναι γνωστή ως “going into the drops” (οι αναβάτες μπορούν να κάθονται επίσης σε ποιο ευθυτενή στάση, με τα χέρια τους στην επίπεδη πάνω μεριά του τιμονιού. Συνήθως, θα βρείτε τόσο τις μανέτες των φρένων όσο και  τους μοχλούς αλλαγής ταχυτήτων τοποθετημένα πάνω στο τιμόνι των ποδηλάτων δρόμου για εύκολο έλεγχο.

Θέση Ανάβασης

 Ο τρόπος με τον οποίο είναι σχεδιασμένο ένα ποδήλατο επιτρέπει στους αναβάτες να γέρνουν αρκετά προς τα εμπρός, μειώνοντας την πλάγια όψη τους και κόβοντας την αντίσταση του αέρα, και να τοποθετούν το σώμα τους σε τέτοια στάση ώστε να αντλούν την μέγιστη δύναμη από τα πόδια και τους γοφούς τους μέσα από τα πεντάλ. Παρόλο που είναι αεροδυναμικά, το να είναι κανείς γερμένος έτσι μπροστά για κάποιο χρονικό διάστημα μπορεί να μην είναι και η πιο βολική στάση για ορισμένους αναβάτες καθώς απαιτεί την στήριξη ενός σημαντικού μέρους του βάρους με το πάνω μέρος του σώματος. Αυτό μπορεί να προκαλέσει κόπωση και μυϊκούς πόνους στα χέρια, στους καρπούς, στους ώμους και στον αυχένα σε περίπτωση που ο αναβάτης δεν είναι εξοικειωμένος με αυτό, ή σε περίπτωση που το ποδήλατο του δεν είναι σωστά ρυθμισμένο ή δεν έχει το κατάλληλο μέγεθος.

Ταχύτητες

 Τα ποδήλατα δρόμου διαθέτουν μια ευρεία γκάμα ταχυτήτων, με τις χαμηλές ταχύτητες να επιτρέπουν στον ποδηλάτη να ανεβαίνει ευκολότερα μέσα από απότομες πλαγιές σε σχέση με τις υψηλές ταχύτητες που χρησιμοποιεί για να τρέξει πραγματικά γρήγορα. Συνήθως ένα ποδήλατο δρόμου θα έχει είτε δυο είτε τρεις αλυσοτροχούς ως μέρος της μανιβέλας συναρμολόγησης στο μπροστινό μέρος μαζί με οχτώ ή εννέα ταχύτητες στην κασέτα του πίσω τροχού. Ο συνδυασμός αυτός επιτρέπει από 16 έως 27 πιθανούς συνδυασμούς ταχυτήτων, ένα πολύ μεγαλύτερο δηλαδή εύρος σε σχέση με το συνηθισμένο των δέκα ταχυτήτων που διέθεταν τα ποδήλατα στο παρελθόν.

Πεντάλ
1272378789083-olqorwg8wd2q-500-70

 Τα βασικά ποδήλατα δρόμου μπορεί να είναι εφοδιασμένα με πετάλια πλατφόρμα. Σε αυτή την περίπτωση, συνοδεύονται συνήθως από καλουπιέδες, ή μπορεί αυτοί να προστεθούν εκ των υστέρων σε αρκετά οικονομική τιμή. Τα πετάλια  χωρίς καλουπιέδες χρησιμοποιούνται συχνά στα ποδήλατα δρόμου και επιτρέπουν στον αναβάτη να κουμπώνει τα αντιολισθητικά του παπούτσια στα πεντάλ, παρέχοντας του την δυνατότητα να κάνει μια πλήρη κυκλική περιστροφή, τραβώντας τα πεντάλ προς τα πάνω στις ανοδικές κινήσεις και πιέζοντας τα προς τα κάτω.

Συνηθισμένα αξεσουάρ του ποδηλάτου δρόμου

Υπολογιστής ποδηλάτου, αντλία πλαίσιο, τσάντα εργαλείων, δοχείο και θήκη νερού.

Οι Σημαντικότερες Μάρκες

 Υπάρχουν περίπου τόσοι κατασκευαστές ποδηλάτων δρόμου όσοι και αναβάτες. Στους κυριότερους κατασκευαστές συγκαταλέγονται οι Specialized, Trek Bianchi, LeMond και Cannondale.

Συμβουλές Αγοράς

 Αν αγοράζετε ένα καινούριο ποδήλατο και έχετε την εύλογη βεβαιότητα ότι θα το κρατήσετε για λίγο χρονικό διάστημα, αγοράστε τον καλύτερο σκελετό που μπορείτε να αντέξετε οικονομικά, και αν χρειάζεται να κάνετε ορισμένες περικοπές προκειμένου να εξοικονομήστε ορισμένα χρήματα, κάντε τες στα εξαρτήματα. Μπορείτε πάντα να τα αναβαθμίσετε αργότερα. Η αγορά ενός ποδηλάτου με έναν άχρηστο, βαρύ σκελετό για να εξοικονομήσετε λίγα ευρώ αποδεικνύεται συνήθως ανεπιθύμητη, και θα σας οδηγήσει πιθανότατα στην αγορά ενός ολοκαίνουριου ποδηλάτου αργότερα, αντί να μπορέσετε να αναβαθμίσετε κάθε του εξάρτημα ένα προς ένα ανάλογα με τις επιθυμίες σας και την οικονομική σας δυνατότητα.

TIMBERTRAIL.GR/ Νοέμβριος 2014