Φρένοοο.... PDF  | Εκτύπωση |  E-mail
MTB Equipment
Τετάρτη, 15 Αυγούστου 2012 15:50

 V Brake Blocks Bolt Carded
                                        

Του Christopher Johnson 

Θυμάστε, όταν ήσασταν παιδί, και επιχειρήσατε για πρώτη φορά κατάβαση από έναν απότομο λόφο στην γειτονιά σας; Η κατάβαση με το ποδήλατο μπορεί να γίνει βιαστικά και το φρενάρισμα δεν είναι πάντοτε ευχάριστο. Ο έλεγχος του ποδηλάτου βασίζεται πάντα σε δυο στοιχεία: στο σύστημα διεύθυνσης και στα φρένα.

Αν ένα από τα δυο λείπει, τότε το ποδήλατό σας θα βρεθεί εκτός ελέγχου θέτοντας σε κίνδυνο τόσο την δική σας ζωή όσο και των άλλων.

Τα πρώτα ποδήλατα στην ιστορία δεν είχαν φρένα. Ήταν λογικό επομένως οι μηχανικοί να προσπαθήσουν να εφεύρουν ένα σύστημα  επιβράδυνσης του ποδηλάτου.  Έτσι δημιουργήθηκαν τα φρένα, ώστε να βοηθήσουν τους αναβάτες να επιβραδύνουν και να κόψουν ταχύτητα, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο την δημοτικότητα των ποδηλάτων. Αυξάνοντας την τριβή στους τροχούς, οι ποδηλάτες μπορούσαν να ελαττώσουν ταχύτητα και να σταματήσουν.

Το πρώτο διαδεδομένο σύστημα φρεναρίσματος ονομάστηκε «έμβολο» και έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή του σε ποδήλατα με μεγάλους τροχούς, που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή στα 1800.  Η λογική της λειτουργίας του εμβόλου ήταν απλή. Η επιβράδυνση του ποδηλάτου απαιτούσε την πίεση ενός μοχλού είτε προς τα κάτω είτε προς τα πάνω, με αποτέλεσμα την άσκηση πίεσης στην εξωτερική πλευρά των ελαστικών από το μεταλλικό πέλμα. Φυσικά η τριβή που δημιουργείτο προκαλούσε εκτεταμένη φθορά και σχίσιμο των ελαστικών. Οι ποδηλάτες ανακάλυψαν ότι το έμβολο δεν λειτουργούσε σωστά σε λάστιχα πεπιεσμένου αέρα, ακόμα και μετά την κάλυψη του μεταλλικού πέλματος με λάστιχο. Οι υγρές επιφάνειες είχαν ένα άλλο μειονέκτημα, καθώς το νερό μείωνε την τριβή μεταξύ του φρένου και του λάστιχου, μειώνοντας την δύναμη του φρεναρίσματος.

Η επόμενη μεγάλη εξέλιξη στον τομέα των φρένων ήταν το σύστημα πέδησης τύπου coaster (κόντρα). Οι περισσότεροι από εμάς είχαμε τέτοιου είδους φρένα στα παιδικά μας ποδήλατα και τρίκυκλα. Ορισμένα ποδήλατα χρησιμοποιούν ακόμα αυτό το είδος πέδησης. Η λογική πίσω από το συγκεκριμένο σύστημα πέδησης coaster-brake2εναπόκειται στην αντίστροφη κίνηση. Όταν τα πεντάλ κινούνται αντίστροφα, ο μηχανισμός πέδησης στο εσωτερικό του κέντρου του τροχού ασκεί πίεση προς τα έξω, δημιουργώντας τριβή και ελαττώνοντας την ταχύτητα του ποδηλάτου. Αυτού του είδους τα φρένα είναι αρκετά ισχυρά και τείνουν να και έχουν την τάση να κλειδώνουν τους πίσω τροχούς προκαλώντας εκτροπή του οχήματος σε περίπτωση εμπλοκής.

Τα περισσότερα ποδήλατα χρησιμοποιούν φρένα με δαγκάνες (v-brake), που είναι το πιο διαδεδομένο και κλασικό σύστημα φρένων ποδηλάτου.  Το πάτημα του φρένου προκαλεί την σύσφιξη του καλωδίου που με την σειρά πιέζει τα τακάκια ασκώντας δύναμη στο εξωτερικό της ζάντας του τροχού, ώστε να σταματήσει το ποδήλατο. Τέτοιου είδους φρένα είναι ελαφριά και φτηνά παρουσιάζουν ωστόσο τα δικά τους μειονεκτήματα καθώς δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά κατά τις βροχερές ημέρες καθώς  τα υγρά φρένα απαιτούν διπλάσιο χρόνο για να πιάσουν, αφού το νερό μειώνει την τριβή ανάμεσα στα φρένα και τους τροχούς. Γι αυτό και τα συγκεκριμένα φρένα λειτουργούν καλύτερα όταν δεν τους ασκείται απότομη πίεση.

Είναι σημαντικό να εξισορροπείται το φρενάρισμα στους μπροστινούς και στους πίσω τροχούς. Σε περίπτωση άσκησης πίεσης στο σύστημα πέδησης των μπροστινών τροχών, η ορμή και η αδράνεια του σώματός σας θα σας μεταφέρουν πάνω από το τιμόνι.

Με το πέρασμα δεκαετιών, τα συστήματα πέδησης και τα υλικά από τα οποία κατασκευάζονται έχουν αλλάξει, τα βασικά όμως όσον αφορά στην επιβράδυνση και την ακινητοποίηση του ποδηλάτου παραμένουν τα ίδια. Τα φρένα των ποδηλάτων εξακολουθούν να βασίζονται στην έννοια της τριβής και να είναι ζωτικής σημασίας για την σωματική ακεραιότητα του αναβάτη.

Σχετικά με τον συγγραφέα

Ο Christopher Johnson γράφει σε πολλά δημοφιλή sites, για διάφορα ψυχαγωγικά θέμα που αφορούν σε χόμπι και αναψυχή σε υπαίθριους χώρους

Timbertrail.gr/ Aύγουστος 2012


 

WORLD RACES

Patagonian International Marathon  

PIM 6_for_web

Ο Διεθνής Μαραθώνιος της Παταγονίας είναι ένας αγώνας δρόμου που γίνεται κάθε χρόνο στη Χιλή στην περιοχή του Εθνικού Πάρκου Torres del Paine. Από την πρώτη διοργάνωση το 2012, ο αγώνας συγκέντρωσε χιλιάδες δρομείς ...Περισσότερα

Susitna 100

13071343

Η κοιλάδα Μatanuska-Susitne είναι μια περιοχή στη νότια κεντρική Αλάσκα. Απέχει 56χλμ βόρεια του Anchorage και κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ σε υπερμεγέθη λαχανικά που παρουσιάζονται κάθε χρόνο στην ετήσια έκθεση της πόλης...Περισσότερα 

Summer Mix 2017

αρχείο λήψης